17 november 2012

Hissgardiner

I den öppna delen av vårt hus finns det 10 fönster. 10!
De ska allihopa ha egna gardiner är det tänkt. Jag gillar stilen med hissgardiner som man rullar upp,
dels för att det är snyggt och dels för att det är praktiskt när man slipper långa gardiner som ligger i
en hög med hundhår längst ner.

Eftersom det är så många fönster och då de har ett udda mått (110 cm breda) har jag lite tänkt
sy egna hissgardiner. Det blir ju så fasligt dyrt att köpa 10 stycken färdiga, och när det dessutom inte passar
med varken 100 cm eller 120 cm breda så är det väl lika bra att dra fram symaskinen. 

Då är det ju bara det här med tyget kvar då. Först funderade jag på att ha vita gardiner och bara
byta banden när jag vill ändra färg. Den idén håller jag fortfarande kvar i bakhuvudet. Men på något sätt
har jag fastnat för randiga gardiner, helst i ljusgrått eller - hör och häpna - ljusrosa! Sedan har jag också
funderat på att göra två uppsättningar gardiner att byta mellan, typ sommar- och vintergardiner.
Då skulle jag gärna ha mörkare till vintern och då eventuellt smalrandiga ljusrosa till sommaren.

Jag vill ju inte heller ha för uppseendeväckande gardiner, det är så många fönster så jag tror att de skulle ta
över hela rummet om de syns för mycket.

Jag försökte googla lite inspiration men hittade inte exakt det jag har i huvudet, men
om det är så att jag hittar just det tyget och får ihop de "perfekta" gardinerna så får ni ju se då
vad som finns inuti min skalle egentligen.













1 kommentar: